Cronica celor 6 săptămâni în Viet Nam

Deși scopul nostru principal este să locuim un timp mai îndelungat într-un oraș, pentru a-i descoperi inclusiv rutina, ne surprindem mereu de câte mici excursii putem face în zona respectivă, în câte activități participăm și câte lucruri aflăm despre cultura oamenilor care locuiesc acolo. 

6 săptămâni locuind în Ha Noi au însemnat pt noi:

Activități turistice, sociale și culturale în Ha Noi:

 

Obiectivele turistice vizitate includ pagode, temple, muzee, piețe și cartierele cu specific.  

Personal, ca și farmec autentic al orașului, ne-au plăcut pagodele și templele, ca spații sacre. Am aflat că diferența între pagode și temple este că pagodele au caracter spriritual pronunțat, deci oamenii vin acolo să se roage la zeități, iar templele pot fi locuri de cultură ori educație (de ex. Templul Literaturii al lui Confucius, care a fost și prima Academie în Vietnam) și au nu doar zeități dar și eroi naționali reprezentați și slăviți. Ca și arhitectură și simbolistică, nu sunt diferențe mari, ambele au aceaași formă, aceleași 4 animale apar reprezentate, au altare decorate cu flori, fructe și bețigașe înmiresmate de ars, scrisul de pe pereți ori coloane este cu litere chinezești, dar statuile diferă, în funcție de scopul spațiului respectiv (de ex., în temple, sunt 3 statui care reprezintă valori ca educația, sănătatea și viața morală).

Deși oficial vietnamezii sunt atei (74% din populație se declară ca ne-aparținând niciunei religii), practicile spirituale sunt comune în Vietnam, în special la generația de peste 40 ani. Religia în Vietnam este foarte interesantă, însă și foarte complicată de înțeles pentru străini. Nu o să intru în detalii, dar ce am reținut este că: au ceea ce numesc triplă religie - o combinație între budism, confucianism și taoism (ultimele două din influența chineză), precum și religia folclorică (conderată religia originară a poporului vietnamez), dintre care cea mai cunoscută ramură este cea numită Cao Dai. Religia folclorică cuprinde venerarea unei zeități considerate creatorul universului, de principiu masculin, precum și venerarea Zeiței Mamă (Mother Goddess), prezentă simbolic în toate festivitățile religioase. Un alt element interesant este conceptul de Cele 4 Palate, anume zeitățile cerului, pădurii, apei și pământului, care sunt reprezentate prin culori diferite (alb, verde, galben și roșu) și sunt interpretate ca și personaje în piese de teatru jucate de localnici în cadrul sărbătorilor.  

 

Ca și muzee, ne-au plăcut Muzeul Femeilor și Muzeul Etnologic, pe care le recomandăm celor ce vor să știe mai mult despre cultură și societate, și despre care am scris aici. Muzeul Războiului nu ne-a impresionat prea mult, pentru că 90% este consitituit din fotografii vechi alb-negru, pe care nu le vezi prea bine, documente vechi și câteva obiecte puse în vitrină, deși trebuie să recunoaștem că are și câteva de tancuri și avioane de luptă într-o mini expoziție. Având în vedere că poporul vietnamez a fost într-un constant război, ba cu chinezii, ba cu francezii, ba cu americanii, ne-am fi așteptat la mai mult. Dar jos pălăria pentru reziliența lor! 

 

Ca și ultim aspect local, bucătăria vietnameză nu trebuie neglijată, neapărat de încercat (și  stabiliți apoi dacă vă place sau nu) dacă sunteți acolo:  

Pho - cel mai tipic fel de mâncare vietnamez, este o supă cu tăiței din orez (noodles), carne fiartă (care poate fi de găină sau de vită) și frunze proaspete de rozmarin, mentă, cimbru și altceva neidentificat. Vietnamezii o mănâncă în special la micul dejun dar și oricând în timpul zilei. Mie personal nu mi-a plăcut în mod deosebit (asta și pt că nu îmi place carnea fiartă în supe), dar lui Alex i-au plăcut în special aromele date de frunzele verzi și prospețimea lor.  

Bun cha - tot un fel de supă care combină noodles, frunze verzi proaspete și niște chifteluțe din carne de porc făcute pe grătar, foarte aromate. toate elementele sunt servite separat, pe farfurie, și apoi le poți combina cum vrei în bolul de supă oferit separat, un fel de apă aromată cu sos de soia, usturoi mărunțit și ardei iute. Ne-a plăcut mai mult decât pho. 

Xoi sau sticky rice - felul nostru preferat de mâncare, un fel de budincă de orez lipicios (ei îi spun sticky rice), cu boabe de porumb albe germinate, acoperite cu o pastă de fasole mung gălbuie și gustoasă. Pe lângă asta, poți comanda diverse garnituri de carne la grătar, minunat de aromată (chiar și pentru semi-vegetarieni, ca noi, recunoaștem că sunt tare gustoase). Și va costa mai puțin de 1 $ toată farfuria, inclusiv garnitura. 

Spring rolls sau rulouri de primăvară -  o combinație de carne de porc tocată, legume proaspete mărunțite (morcov, gulie, păstârnac, ceapă), ceva rădăcini subțiri transparente, un ou pentru a lega compoziția, învârtite în hârtie de orez (ca pe sarmale) și apoi prăjite în mult ulei. Ni s-au părut gustoase, deși ne-am cam ferit de atâta prăjeală. 

Alte mâncăruri specifice includ supa de pește cu legume și roșii, multe fructe de mare pentru cei curajoși de a le încerca (noi am mâncat doar în Sam Son, nu în Hanoi), crab cakes (un fel de gogoșele din carne de crab și făină, prăjite intens), orez prăjit cu legume sau carne, carne la grătar gătită pe toate străzile și trotuarele, salată de papaya verde (yum, foarte răcoritoare), banane verzi prăjite, multe feluri de mâncare fiind mereu însoțite fie de frunze verzi fie de germeni de fasole proaspeți sau fierți, o garnitură foarte comună în multe țări din Asia. Ca desert, cel mai specific găsești fructe proaspete (fructul dragonului, mango, ananas, fructul pasiunii) sau înghețată (numită Kem, e mai puțin cremoasă decât cea cu lapte, e un fel de sirop de fructe înghețat, dar răcoritor și bun, mai ales cea de cocos sau de taro). 

 

Pe partea de evenimente culturale, am avut o paletă largă din care să alegem, și este mai mult decât evident că se investește mult în cultură. Institutul German Goethe ne-a ajutat cel mai mult, organizând foarte multe concerte cu intrare liberă. Pe lângă asta, sunt multe baruri cu muzică live sau trupe invitate, teatre, cinema-uri, inclusiv Opera franceză. 

Noi am fost la:

  • Concert de cântece folk germane - Concert Hall. 
  • Concert de rock-pop japonez – in Irish pub. 
  • Concert de muzica clasica - concert Hall. 
  • Concert de pop-rock german – trupa  Von Wegen Lisbeth, Youth Theatre.
  • Concert de jazz vietnamez-suedez - concert Hall. 
  • Teatru de Păpusi pe Apă - spectacol tipic vietnamez, un must pt turiști. 
  • Cinema la Institutul Francez: filmul “Indochina”, despre ocupația franceză. 

 

Dpdv social, ne-am bucurat să cunoaștem mulți mulți oameni interesanți și faini și să participăm la tot felul de întâlniri. 

  • Participare la workshop “Dezvoltarea personală”, coach: Alistair. (în Click Space)
  • Participare la workshop “Introducere în meditatie, metoda koreană”.
  • Workshop de ceramică alături de Chris în satul Bat Trang, unde am încercat roata de olărit și am învățat câte ceva despre arta lucrului în lut și porțelan.
  • Meetup Language Exchange - unde am avut ocazia să conversăm cu mai mulți localnici.
  • Seară de jocuri de masă (Board games) în Cube Café, o cafenea cu 5 etaje, fiecare cameră ticsită de rafturi cu jocuri puse la dispoziția clienților. Rai pt pasionați.
  • Participarea ca juriu la petrecerea de Halloween din Thanh Hoa, descrisă mai jos.
  • Prânzurile avute la bufetul vegan, cina la Dasha, cina la faimoasa pizzerie japoneă 4Ps, alături de prieteni, despre care am scris mai multe aici

Poate unul din cele mai importante activități pe care le-am avut din punct de vedere al integrării sociale, este prezentarea pe care Alex a susținut-o la Universitate. De care sunt extrem de mândră de el. Pentru că și-a dorit să ofere ceva înapoi comunității, pentru că s-a dus singur, a bătut la ușă și a spus că își dorește să fie de ajutor, inițial ca profesor de engleză, voluntar. Deoarece timpul nostru în Hanoi era limitat însă, un curs de engleză nu ar fi fost eficient pe o perioadă așa de scurtă. Persoana cu care a vorbit, inițial reprezentantul de Relații Internaționale, apoi decanul Facultății de Economie, însă i-a oferit altceva, l-a invitat ca și guest speaker să vorbească studenților săi. Tema aleasă a fost Mediul de Bussiness în Germania, temă relevantă pentru studenții care studiază bussiness și care își doresc să lucreze ori să facă un an de studii în Germania. Alex s-a pregătit zile întregi pentru prezentare, în care a introdus informații cât mai utile pentru studenți, de la idei de dezvoltare personală și obiective SMART pe care le putem seta, la crearea unui CV și scrisori de intenție relevante pentru un angajator german, specificitatea interacțiunilor formale sau informale în mediul german (extrem de diferite de cele din Vietnam), comunicarea în mediul bussiness în diferite etape ale unui proces sau în cadrul unei companii, lecții pe care el le-a învățat din experiențele de lucru avute precum și din Facultate, surse din care studenții pot învăța singuri mai departe, etc. A susținut 2 prezentări de câte 2 ore fiecare, pentru grupe diferite de studenți, și credem noi că a oferit nu doar informații utile, dar și o perspectivă interesantă. Nu în ultimul rând, a fost extrem de plăcut că la final au venit câțiva studenți să îi mulțumească și să îi spună că se simt inspirați. :). Tot ca o consecință a acestei acțiuni altruiste și voluntare, am fost invitați 2 zile în Thanh Hoa și Sam Son beach, unde am fost extrem de răsfățați. Detalii mai jos. 


Excursii în nordul țării:

 

1. Regiunea Sa Pa - despre a cărei munți, terase de orez, sate și etnici am scris aici.  

Excursia noastră preferată din Viet Nam, 2 zile în care ne-am simțit cel mai conectați, relaxați, impresionați de maiestuozitatea naturii, în care am simțit că am descoperit Vietnamul despre care citisem. Poate ne-a plăcut atât de mult și pentru că am organizat-o noi 100%, am mers cu autobuzul de noapte (care apropo, este cu paturi în scaune extensibile de piele, foooaaarte modern și comfortabil), ne-am găzit cazare la o pensiune cu vedere directă spre munți, am colindat singuri sătucele și cărările, și am explorat în ritmul nostru. Sigur, pe lângă peisajele absolut fermecătoare și vremea bună de care am avut parte :d. 

 

2. Ha Long Bay - 1 zi într-un tur organizat într-unul din locurile declarate parte din patrimoniul UNESCO, una din cele 7 noi Minuni ale Lumii și obiectiv turistic iconic pentru Vietnam. Aproape 2000 de insulițe muntoase de relief carstic, acoperite cu păduri verzi, găurite de peșteri misterioase, și înconjurate de apa verzuie a golfului și ceața începutului de noiembrie. Legenda spune că insulițele au fost create de dragonul care stă la originea poporului vietnamez, de aici și numele de Ha Long Bay (Dragonul care coboară).

 

In Ha Long Bay e cel mai sigur să mergi cu un tur organizat dacă nu ai mult la dispoziție (plus că bărcile din Golf sunt doar cele autorizate de Guvern, nu poate nimeni merge de nebun, deci tot acolo ajungi), care poate fi de la 1 la 3 zile, în care poți dormi pe o barcă de lemn tipică, cu vele de pânză pliată, să iei prânzul pe barcă, precum și să vizitezi diferite insulițe. Noi am fost pentru 1 zi, am plecat de dimineață cu un autocar din Hanoi, în 4 ore am ajuns în portul din Halong, am urcat pe barcă, unde am luat prânzul (orez, carne, fructe de mare) alături de un grup de polonezi din același grup cu noi, apoi am oprit pentru o jumătate de oră cu kayakul (partea noastră preferată din zi) printre munți și un golfuleț ascuns, am vizitat apoi Peștera Paradisului (e impresionantă și nouă ne-a plăcut interpretarea umbrelor din peșteră, stalactite și stalagmite care par să fie în forma celor 4 animale: dragon, quilin, țestoasă și phoenix, apoi o femeie cu un copil, o femeie cu un bărbat, sabie, etc., imaginație să ai. Aș compara-o cu Peștera Urșilor din România, care ne-a plăcut mai mult totuși), și în final ne-am întors alte 4 ore cu autocarul spre Hanoi.

 

Nu ne-a plăcut idea de tur organizat, ni s-a părut că prea eram ghidați de colo colo, ni se spune ce să vedem, unde putem face poze, cât timp avem să admirăm și când trecem la următorul punct din program. Nu în ultimul rând, ni s-a părut că am privit totul din exterior, parcă printr-o vitrină de muzeu, nu am simțit nicio conexiune cu locul ori comunitatea, doar peisaje frumoase pe care le-am admirat și fotografiat, pregătite pt turiști. Data viitoare o să ascultăm de sfatul Alyonei, o să luăm feribotul public și o să stăm câteva zile pe insula Cat Ba (cea mai mare, si locuită), să avem mai mult timp la dispoziție să explorăm de capul nostru și să cunoaștem și localnici.

 

3. Sam Son beach - 2 zile la Marea Chinei de Sud.

Am fost invitați de către rectorul Universității de Economie din Ha Noi, să fim parte din juriul unui concurs de Halloween organizat de un centru de limbă engleză din orașul Tanh Hoa. Această invitație a fost o onoare și o surpriză pentru noi, iar întreaga excursie (organizată în întregime de ei, de la transport, la cazare, mese și participarea la eveniment) a fost atât de incredibilă ca și întâmplare, că am crezut abia când ne-am întors în Hanoi, safe and sound, că a fost real și fără niciun alt motiv ascuns. Invitația a fost pentru că Alex s-a oferit ca voluntar la Universitate și a ținut două prezentări în fața studenților despre mediul de bussiness din Germania. Ca mulțumire și apreciere, dna rector ne-a invitat (de fapt pe el, eu fiind +1 :d) să fim parte din juriu la un eveniment de Halloween din orașul Thanh Hoa, la 3 ore de Hanoi și aproape de mare. Am jurizat cântecele, dansuri și piese de teatru realizate de grupe de copii de la 8 ani la 15, în limba engleză și cu tematica Halloweenului, organizate de Centrul de Limbă Engleză din orașul Thanh Hoa. Am mai scris că limba engleză este una din activitățile educative preferate printre vietnamezi, iar centrele de limbi sunt foarte căutate. Probabil noi, ca singurii invitați străini și vorbitori de limba engleză, am fost un element destul de exotic pentru participanți. Copilașii au fost minunați, drăgălași, costumați, veseli și emoționați, a fost atââât de greu să oferim doar 3 premii. Noi am simțit-o ca pe o mare onoare să fim acolo, ei ne-au tratat tot timpul ca și când noi le-am făcut onoarea să venim.

 

Directoarea centrului și soțul său s-au ocupat de toate detaliile organizatorice pt noi, ne-au rezervat o cameră într-un hotel chiar pe malul mării, s-au ocupat de transport, ne-au invitat la un restaurant pescăresc de pe plajă pentru un prânz cu fructe de mare (am încercat prima dată  melci, crab, scoici diverse în sos de usturoi, pește și moluște în diverse forme. A fost interesant și gustos pe alocuri, ne bucurăm că le-am gustat, nu simțim nevoia să repetăm experiența culinară). N-am făcut poze că nu ni s-a părut elegant față de gazde.  

 

Ca și excursie la mare, cel mai mult ne-a plăcut, recunoaștem, camera de hotel cu fereastra care dădea chiar spre malul mării. Vremea a fost destul de rece și apa nisipoasă, nu era nimeni pe plajă sau în apă, ni s-a explicat că începuse iarna pe acolo (20 de grade), dar a fost plăcut doar să ne plimbăm pe plajă, printre palmieri și mici terase. Orașul e destul de basic, la malul mării hoteluri multe, și apoi construcții tipic vietnameze - blocuri sau vile înguste și colorate, cu parterul deschis, iar la capăt am descoperit și bărcile de bambus ovale tipice pt zona respectivă, cu care pescarii merg pe mare atunci când e mai liniștită.  

 

 

4. Satul antic Duong Lam - este unul din satele din apropierea Hanoi-ului (ne-a luat cam 1 oră cu autobuzul public) și este recunoscut ca unul din puținele locuri antice păstrate și conservate în Vietnam, cu specific rural (spre deosebire de Ha Noi sau Hue, care sunt cu specific urban). Din câte am înțeles, satul datează de acum 1200 de ani, iar ceea ce este mai deosebit sunt casele de cărămidă care ar avea peste 400 de ani. Nu în ultimul rând, în Duong Lam s-ar fi născut doi dintre regii Vietnamului. Nouă ni s-a părut o excursie destul de relaxantă în afara nebuniei din oraș, dar nu impresionant în mod deosebit. Casele de cărămidă și drumurile pietruite sunt într-adevăr foarte diferite față de orice alte sate pe care le-am văzut prin Vietnam (de ex. în satele din Nord, Sa Pa, casele sunt din lemn sau ciment), iar oamenii trăiesc din cultivatul legumelor, agricultură și creșterea animalelor.    

 

5. Satul ceramic Bat Trang -  este destul de comun în Vietnam ca satele să se diferențieze unele de altele prin anumite meșteșuguri realizate de localnici: în Sa Pa erau sate faimoase pentru hainele cusute, altele pentru vopselurile folosite în materiale, altele pentru artizanat, etc. Ei bine, satul Bat Trang este cunoscut pentru ceramica și porțelanurile realizate de artiștii locali. Majoritatea caselor din sat au un atelier de ceramică la parter, sau un mic magazinaș cu vânzare, ori dacă sunt mai mari, chiar un cuptor la etajul casei. Este o piață a porțelanurilor cu multe magazinașe în care poți găsi tot ce îți dorește inima, de la mărimi, forme și culori diverse: ceșcuțe, farfurii, vaze, boluri, bibelouri, etc. Nu a fost nimic potrivit de plimbat în rucsacii noștri, însă am admirat cu plăcere frumusețea și finețea cu care materialele au fost lucrate, mai ales că am vizitat satul după ce avusesem atelierul cu Chris și știam câtă muncă stă în modelarea chiar și a unei ceșcuțe. 


 

O concluzie după cele 6 săptămâni în Ha Noi? hmm... Ne-au întrebat polonezii cu care am luat prânzul în HaLong Bay dacă ne place aici. Am zis că da. Ne-au întrebat dacă am vrea să locuim mai mult timp aici, am zis că nu. Ne-au întrebat dacă am reveni în vizită ca și turiști, am zis că nu, cel puțin nu prea curând. Au fost niște răspunsuri spontane care ne-au surprins chiar și pe noi. Dacă e să ne gândim un pic mai mult, Ha Noi ca și oraș nu oferă multe din punct de vedere al calității vieții (din cauza poluării în special), deși este bogat cultural, social și uman. Am putea locui maxim 1 an acolo (și să ne facem timpul foarte plăcut), dacă scopul nostru ar fi să ne angajăm ca profesori de engleză și să strângem bani, așa cum fac majoritatea expaților de aici. De vizitat, am reveni cu siguranță, dar nu în oraș, ci în nordul Vietnamului, să colindăm munții și să petrecem mai mult timp în natură, să descoperim mai mult din parcurile naționale și minunile verzi pe care le au. Ca și experiență însă, a fost poate cea mai intensă, contrastantă și autentică de până acum. Ne-a plăcut? DA! 

 

Incheiem cu un colaj de imagini ale vânzătoarelor de fructe și ale bicicletelor lor încărcate, imagine care este pentru mine (Dana), prima care îmi vine în minte atunci când mă gândesc la Vietnam: biciclete, pălării conice, coșuri de fructe sau flori, culori, autenticitate. 

Write a comment

Comments: 0